BLOG

Achtergronden

Ben jij bekend met deze Scrum termen?

24 november 2016

Scrum is een framework om complexe problemen aan te pakken en het helpt mensen om creatiever en productiever producten en/of diensten op te leveren met de hoogst mogelijke waarde. Zoals je wellicht al merkt gaat dit verder dan software. Scrum wordt weliswaar veel in de software ontwikkeling gebruikt, maar ook andere sectoren werken met Scrum.

Over het algemeen kunnen we stellen dat Scrum eenvoudig te begrijpen is maar moeilijk te beheersen. Scrum is geen techniek of proces op zich om producten te bouwen. Het gaat om een kader waarbinnen je verschillende processen kunt managen. Scrum zorgt ervoor dat je duidelijk de waarde van je product/dienst voor ogen houdt en die tot en met de oplevering ook hoog houdt.

Scrum is hot en happening. Klanten vragen erom en willen het. Je kunt tegenwoordig gecertificeerd Scrum master worden door een relevante cursus te volgen. Maar er zijn meer wegen naar Rome, zelfstudie bijvoorbeeld. Daarnaast kan het natuurlijk voorkomen dat je wat termen vergeet of graag je kennis wat wilt opfrissen. Wij hebben hier wat relevante termen omtrent Scrum op een rijtje gezet.

Agile

Scrum is een van de Agile frameworks. Agile betreft het overkoepelend gedachtegoed voor software ontwikkelingsmethodieken die voldoen aan de principes zoals opgesteld in het Agile Manifesto.

  • Mensen en interacties boven processen en hulpmiddelen
  • Software die werkt boven allesbeschrijvende documentatie
  • Samenwerking met de klant boven contractonderhandelingen
  • Inspelen op veranderingen/wijzigingen boven het volgen van een vooraf opgesteld plan

Je moet de opgesomde punten als volgt lezen: hoewel er ook waarde zit in de schuingedrukte zaken, waarderen we de vetgedrukte zaken meer.

Backlog Refinement

Tijdens het Backlog Refinement proces verbeter, prioriteer en verduidelijk je de Product Backlog. Met je team kijk je samen naar de details van de Product Backlog items.

Corporate Backlog

Dit is een lijst met doelen, producten en/of acties die een bedrijf wil gaan ondernemen/leveren.

Cross-functional team

Een team met verschillende disciplines met daarin ook functie overschrijdende samenwerking. Een voorbeeld hiervan is dat informatie analisten en software ontwikkelaars samenwerken in een team.

Daily scrum / Daily stand-up

De korte dagelijkse meeting van 15 minuten met je team. Het doel van zulke meetings is het zo veel mogelijk productief bezig blijven. De meeting wordt efficiënt gehouden doordat iedereen blijft staan en effectief door het beantwoorden van ‘de’ 3 vragen:

  • Wat heb ik gedaan sinds de laatste meeting?
  • Tegen welke problemen liep/loop ik aan en welke hulp heb ik daarbij nodig?
  • Wat ga ik nu doen tot de volgende meeting?

De definitie van ‘done’ / the definition of Done

The definitie of ‘done’ is de definitie van het resultaat van een sprint. Zo’n definitie helpt het team om de kwaliteit van het opgeleverde werk constant te houden. Het team stelt deze definitie zelf op en de definitie beschrijft dingen zoals de documentatie, unittesten, etc.

Development Team

Dit is het zelfsturende en cross-functionele team met minimaal 3 en maximaal 9 leden. Het Development Team is verantwoordelijk voor het opleveren aan het eind van de sprint.

Epic

Een Epic is vergelijkbaar met een User story, maar een Epic omvat een grotere scope.

Happiness metric

Een Happiness metric is bedoeld om de stemming te meten in het team. Hoe gelukkig zijn de teamleden? Hoe kan dat gevoel verbeterd worden?

Increment

Het product dat/de dienst die aan het eind van de sprint opgeleverd wordt door het Scrum team. Het product/de dienst moet voldoen aan de definition of done en moet in te gebruiken conditie zijn, ongeacht of de Product Owner het product/de dienst op de markt gaat brengen.

Pair programming

Pair programming is een toepassing van eXtreme Programming (XP). Bij pair programming werken twee software developers samen achter één computer.

Planning poker

Dit is een format waarmee je een relatieve schatting kan maken van de implementation effort van een item uit het Product Backlog. Planning poker komt aan zijn naam door de manier van workload indiceren: iedereen geeft door middel van kaarten aan hoeveel werk hij of zij schat dat een Product Backlog item inhoudt. Als er verschillen zijn in inschatting, dan worden die besproken. Er wordt door gekaart tot er consensus is.

Product backlog

De Product backlog is een log met daarin het nog resterende werk dat nog gedaan moet worden voor het product/de dienst. Elk item op die lijst is voorzien van een beschrijving, ordening, waarde en een inschatting van de hoeveelheid werk. Op basis van die (verwachtte) waarde en inspanning/tijd, kan de ROI (Return On Investment) berekend worden. Die Product backlog items kunnen vervolgens weer op ROI worden geprioriteerd en overeenkomstig worden ingepland in de sprint(s).

Product backlog items

Dit zijn alle items die in het Product backlog staan. De items worden allemaal gekenmerkt door het hebben van een beschrijving, schatting van de hoeveelheid werk, waarde en ordening.

Product owner

De Product Owner is degene die verantwoordelijk is voor het onderhouden van de Product backlog en moet de belangen van alle stakeholders vertegenwoordigen. Ook is de Product owner degene die de waarde van dat wat het development team oplevert, moet maximaliseren.

Project Star Architecture document

Het Project Star Architecture document (of PSA document) moet waarborgen dat veranderingen die in het project gerealiseerd gaan worden ook zullen passen binnen de bestaande en/of toekomstige domein- of organisatiearchitectuur.

Reference architecture

Reference architecture is een oplossing voor de architectuur binnen een domein en kan gebruikt worden als gezamenlijk uitgangspunt om over software implementaties te kunnen discussiëren. Het kan ook dienen om als uitgangspunt om de uiteindelijke architectuur vorm te geven.

Release burn-down chart

Dit betreft de grafiek die laat zien hoeveel van de release nog gemaakt moet worden. Er wordt vooraf een doel besproken en de grafiek loopt af in die richting.

Release burn-up chart

Dit is het tegenovergestelde van de Release burn-down chart: hier wordt aangegeven hoeveel van de release als gemaakt is. Er is vooraf een einddoel gesteld en de grafiek loopt op in die richting.

Requirements

De Requirements omvatten alle wensen en eisen van de klant voor de software. Het kan dan gaan om klantenwensen in het algemeen maar ook performance eisen, beheer eisen en functionele eisen.

Roadmap

De Roadmap is een prestatiegericht en doelgericht plan waarbij niet op de details van het project wordt ingegaan.

Rollen binnen scrum

Er zijn drie rollen te onderscheiden binnen Scrum: de Scrum Master, de Product Owner en de teamleden. De Scrum Master is degene die het proces ondersteunt. De teamleden, die samenwerken om in korte tijd werkende software op te leveren in zogenaamde sprints. En dan is er nog de Product Owner, die de belangen van de klant behartigt.

Scrum Master

De Scrum Master is degene die verantwoordelijk is voor het proces en het proces ondersteunt. Hij bewaakt de randvoorwaarden van Scrum en zorgt ervoor dat Scrum op de juiste manier wordt ingezet om het team een zo hoog mogelijke waarde te laten creëren. Om Scrum Master te worden kun je op veel plekken een certificaat halen door een training te volgen.

Sprint

Dit is een tijdspad van een maand of minder (kan een week, twee weken, 4 weken, etc. zijn) waarin steeds per Sprint een werkend stukje software wordt opgeleverd dat voldoent aan de Definition van Done. Alle sprints hebben dezelfde lengte en volgen elkaar direct op.

Sprint Backlog

De Sprint Backlog is de verzameling van product backlog items die bij dezelfde sprint horen en het plan voor de realisatie van het sprint doel en de oplevering van het product increment.

Sprint burn-down chart

De Sprint burn-down chart geeft de dagelijkse voortgang over de lengte van de sprint weer.

Sprint Retrospective

Een sprint wordt afgesloten met een Sprint Retrospective. Dit is een meeting waarbij de kwaliteit, samenwerking, werkproces en problemen van de afgelopen sprint worden besproken. Dit met als doel om beter te worden. Dingen die niet goed gingen, worden aangepakt zodat in de komende sprints niet steeds dezelfde fouten worden gemaakt.

Sprint Review

Een Sprint Review wordt net als een sprint retrospective ook aan het einde van de Sprint gehouden, maar dan om het Increment te inspecteren en als het nodig is ook de Product Backlog aan te passen.

Scrum Board

Een Scrum Board is een bord waar alle Sprint Backlog items aan hangen. Er zijn drie kolommen op het bord waarover de items/taken verdeeld zijn: Done, In Progress en To Do. De belangrijkste taken hangen bovenaan. Het Scrum Board vormt samen met de Sprint burn-down chart een goed inzicht in en overzicht over de huidige stand van zaken. Dit is ook de plek voor het team om resterend werk en de aanpak af te stemmen. Vaak hangt een dergelijk bord op een goed zichtbare, centrale plek op de afdeling.

Stand-up

Dit is eigenlijk hetzelfde als een daily scrum, al kan deze term breder worden toegepast en hoeft het niet perse om een dagelijkse scrum (daily scrum) te gaan. Het gaat hier om een staande vergadering van ongeveer 15 minuten, waarin men kort toelicht wat men gedaan heeft, waar men tegenaan liep (en welke hulp daarbij nodig is) en wat men nu gaat doen.

Team Velocity

De Team Velocity is de hoeveelheid werk die het Scrum team in één sprint kan verzetten. Op basis van die Team Velocity, kan het team ook inschatten hoeveel werk het per sprint aankan en dus of de komende sprints haalbaar/realistisch zijn ingedeeld.

Test Driven Development

Dit zal waarschijnlijk gesneden koek voor je zijn als developer maar for the record: het begint met het schrijven van een test die in eerste instantie faalt. Vervolgens wordt de software geschreven die de test doet slagen. Het laten slagen van de falende test is dan steeds het uitgangspunt om de software te maken.

Timebox

Het tijdskader waarin iets klaar moet. De stand-up/daily scrum heeft bijvoorbeeld een timebox van een kwartier.

User Stories

Hier wordt beschreven wat voor functionaliteit de klant wil en waarom de klant deze functionaliteit wil. Dat wordt in het algemeen als volgt omschreven: als (klant), wil ik (functionaliteit), zodat ik daarmee (behoefte/het waarom).

Velocity

Zie ‘Team Velocity’.

Contact met Senet

Senet Eindhoven
Gestelsestraat 258
5654 AM Eindhoven
Bekijk op kaart

+31(0)40-2930395

KvK nummer: 17115078
Btw nummer: NL807989083B01