Home / Blog / Nieuws / Privacy op internet: hoe bewust ben jij?
Ben jij bereid een deel van je privacy op te geven en gegevens te delen voor de nationale veiligheid? Of worden die gegevens vooral door commerciële bedrijven gebruikt? De afgelopen jaren hebben we veel privacy in moeten leveren onder het mom van veiligheid of de strijd tegen terreur. Daar stellen we eigenlijk weinig vragen over, dat nemen we voor lief als we dan veilig zijn. Maar is dat wel zo? En is die beperking van het privédomein wel altijd in het belang van de gewone Nederlander? Diezelfde ‘gewone Nederlander’ blijkt zich van veel risico’s niet bewust. Wist je bijvoorbeeld dat je altijd nog traceerbaar bent als je je telefoon bij je hebt, ook als je je sim kaart eruit gehaald hebt en je telefoon uit staat? Pas als je je batterij verwijdert, wat bij de meeste smartphones niet eens zomaar kan, ben je ‘veilig’.
De bescherming van onze privacy staat zwaar onder druk nu bedrijven als Google en Facebook onze gegevens massaal doorverkopen (en wij daarmee akkoord gaan door hun voorwaarden te accepteren en de programma’s te blijven gebruiken), de overheid steeds meer bevoegdheden krijgt om onze gegevens af te tappen en in te zien en hackers steeds geraffineerdere manieren vinden om onze computers binnen te dringen.
Gisteren was er een uitzending op NPO3 die veel stof deed opwaaien: De Privacy Test. Het programma bracht allerlei feiten naar voren over de veranderde maatschappij wat betreft de mening over privacy als burgerrecht, deed een quiz om te kijken of mensen zich bewust zijn van de inbreuk op het privédomein en om de kennis te testen over privacy risico’s door het gedrag op internet. Daarnaast werden onverwacht nog enkele accounts gehackt van het aanwezige publiek in de zaal (en van de presentator!). NPO3 staat de komende drie weken in het teken van privacy. Art Rooijackers geeft met De Privacy Test de aftrap van deze periode.
De inbreuk op het (digitale) privédomein komt van verschillende kanten: je eigen surfgedrag op internet, de opkomst van beveiligingscamera’s in het publieke én privédomein, het gebruik van social media, de vernuftige smartphones met vele functies en de sterk toegenomen en ontwikkelde computercriminaliteit. Het is van de ene kant lastig om fysiek ‘onder de radar te blijven’: zodra je naar buiten gaat, word je gedetecteerd door de masten die signalen uitzenden naar je telefoon en je zo volgen en daarnaast word je vastgelegd op camerabeelden. Maar ook je eigen online surfgedrag en social media gebruik worden meer opgeslagen en geanalyseerd dan je wellicht zou denken. Bedrijven gebruiken de welbekende cookies, maar ook data afkomstig uit telefoongesprekken met de klantenservice en berichten op facebook of whatsapp. In de toekomst is de verwachting dat de techniek zelfs zo ver zal vorderen, dat er met eyetracking zal worden gezien naar welke producten je kijkt in de winkel en dat men in combinatie met eerder verzamelde data (van bijvoorbeeld eerdere aankopen, facebook, etc.) en gezichtsherkenning, kan zien wie de klant is die in de winkel staat.
Mocht je nou een beetje paranoïde worden van al deze controle of zoek je naar manieren om je privacy toch iets meer te waarborgen, let dan op de volgende punten:
Heb jij nog andere tips? Laat ze ons weten!
P.S. Als je dit een interessant onderwerp vindt, is Hunted misschien ook wel leuk eens te bekijken. Een driedelige serie die nu door de NPO wordt uitgezonden, waarbij twaalf gewone Nederlanders uit worden gedaagd uit handen te blijven van een stel ervaren opsporingsexperts.
Senet Eindhoven Gestelsestraat 258 5654 AM Eindhoven Bekijk op kaart
+31(0)40-2930395
KvK nummer: 17115078 Btw nummer: NL807989083B01